Siirry sisältöön
Näytteilleasettajille Näytteilleasettajan opas

Näytteilleasettajan opas

Tärkeät infot ja päivämäärät

Näytteilleasettajan tärkein työkalu! eShopin kautta voit muuttaa yrityksenne näkymistä tapahtuman nettisivuilla, hoitaa tilauksia ja näet kaikki osallistumiseen liittyvät tehtävät helposti ja nopeasti.

Rekisteröitymispolku:

1. Mene osoitteeseen https://eshop.expomark.fi/registration
2. Täytä pyydetyt tiedot lomakkeelle. Käytä samaa sähköpostiosoitetta, jolla osallistumisenne Proforestiin on ilmoitettu.
3. Rekisteröitymisen jälkeen sähköpostiisi tulee viesti. Vahvista käyttäjätili klikkaamalla viestissä olevaa vahvistuslinkkiä. Tilisi aktivoituu.
4. Kun olet vahvistanut käyttäjätilin, voit kirjautua sisään etusivulta https://eshop.expomark.fi/

Kirjauduttuasi palveluun näet etusivulla tuleviin tapahtumiin osallistumiset. Valitse osallistuminen ja pääset hoitamaan messuvalmisteluja.

HUOM! Aluksi vain yrityksenne ilmoittamalla osallistumisen yhteyshenkilöllä on pääsy eShopiin. Työtilassa voi kuitenkin jakaa käyttöoikeuksia kollegoille tai rakentajalle. Tämä tapahtuu kohdassa Lisää käyttäjiä. Kun henkilö on lisätty, hän saa järjestelmästä sähköpostin, jossa on ohjeet rekisteröitymiseen.

Huijarit alkavat aktivoitua tapahtuman lähestyessä. Huijarit lähestyvät viesteillä, jossa kaupitellaan tapahtuman kävijärekisteriä. Me emme myy kävijätietoja, joten tällaiset viestit ovat huijausta. Viestiin ei tule vastata ja se kannattaa poistaa. Tietopyyntökirjeissä ja lomakkeissa annetaan ymmärtää, että luetteloyrittäjät toimivat yhteistyössä Expomarkin tai kyseisen messutapahtuman kanssa. Me emme tee yhteistyötä luetteloiden tai kävijärekisterien tiimoilta ulkopuolisten toimijoiden kanssa.

Voit lukea lisää aiheesta nettisivuiltamme: https://www.expomark.fi/artikkelit/varo-huijariluetteloita/

Varaa majoitus hyvissä ajoin varmistaaksesi teidän porukkanne tarpeisiin sopiva majoitusvaihtoehto. Majoitusvaraukset suoraan Kalajoen Keskusvaraamon kautta:

keskusvaraamo@kalajoki.fi | puh. +358 600 555 444

Pidämme näytteilleasettajien infotilaisuuden verkossa Teamsin välityksellä. Infossa käydään läpi muun muassa eShop-verkkopalvelua, tapahtuman markkinointia sekä muuta oleellista tietoa liittyen tapahtumaan ja valmisteluihin. Tämä on oivallinen tilaisuus saada kattavat infot ja opastukset. Näytteilleasettajien infotilaisuus tallennetaan.

Infon aineisto sekä tallenne lähetetään näytteilleasettajien sähköpostiin ja tallenne materiaaleineen julkaistaan myös eShopin osallistumisenne työtilaan.

Infon ajankohta: tiistai 25.3.2025 klo 13-14 (päivitetty 24.2., aikaisempi ajankohta oli 12.3.2025 klo 13-14)

  • Päivitä yritysprofiilisi eShopissa, päivitys onnistuu milloin vain mutta suosittelemme päivittämistä aina ajoissa.
  • Tarkista näkyvyysnimi hyvissä ajoin, jotta se ennättää painettuun messuinfoon. Näkyvyysnimi on se nimi, jolla yrityksenne näkyy tapahtuman nettisivuilla.
  • Tarkista laskutustiedot tilausvahvistuksesta ja ilmoita mahdolliset korjaukset osoitteeseen asiakaspalvelu@expomark.fi 
  • Varaa majoituskeskusvaraamo@kalajoki.fi | puh. +358 600 555 444

Tilaukset:

  • Suunnittele ja tilaa osastolle tarvittavat rakenteet ja kalusteet 1.5.2025 mennessä, niin saat tuotteet edullisimmin. Hinnoittelu perustuu hintaportaisiin:
    • 14.4.2025 hinnat nousevat 20 %  
    • 2.5.2025 hinnat nousevat 50 %  
    • 16.5.2025 hinnat nousevat 100 % 
    • Mikäli et löydä kaikkia tarvittavia tuotteita – ole yhteydessä: asiakaspalvelu@expomark.fi
  • Tilaa ravintolapalvelut:
    • Osastotarjoilut on tilattava etukäteen 20.5.2025 mennessä
    • Lipukkeita voi tilata etukäteen 22.5.2025 mennessä, mutta lipukkeita saatavilla myös paikan päältä.
    • Tästä tilauslomakkeelle >>

Yhteiset sometuspäivät

  • 10.4. Aihe: Olemme mukana, merkkaa kalenteriin…
  • 25.4. Aihe: Kerro mitä ohjelmaa ja uutuuksia osastolla on ja kutsu tapaamaan teidän asiantuntijoitanne…
  • 14.5. Aihe: Ensi viikolla tavataan! Tutustu ohjelmaan ja osta liput verkosta edullisemmin…

Älä unohda!

  • eLiput – Kutsu asiakkaasi tulemaan messuille sankoin joukoin!
  • Kulkuluvat – Varmista helppo sisäänpääsy ja hoida osastosi työntekijöille kulkuluvat ennen saapumista.

Rakentaminen (ulkoalue)
ke-to 21.-.22.5. klo 8–21
Huom! Tiistaina 20.5. isot koneet osastoille erikseen sovittavan aikataulun mukaisesti.

Rakentaminen (sisätilat)
ke-to 21.–22.5. klo 8–21
Huom! Torstaina 22.5. klo 18.00 alkaen vain somistaminen osastoilla. Siivous aloitetaan klo 18.00.

Purkaminen
la 24.5. klo 16.00–22 (purkamista ei saa aloittaa ennen messujen päättymistä)
su 25.5. klo 8–18
ma 26.5. klo 8–14

Sisäänkäynnit ilmoitetaan myöhemmin.

Perjantai 23.5.2025 klo 9-17
Lauantai 24.5.2025 klo 9-16

Osastojen huoltoaika kumpanakin päivänä klo 8-9.

Markkinointi ja viestintä

Näytteilleasettajat esitellään tapahtuman verkkosivuilla

Näytteilleasettajalista on julkaistu tapahtuman sivuilla. Listaan päivittyy se nimi, jonka olet ilmoittanut vahvistaessasi osallistumisen. Voit muuttaa näkyvyysnimeä eShopin kautta kohdasta Markkinoi osallistumistasi.  

Näytteilleasettajalistasta voi klikata auki yrityksen profiilisivun. Profiilisivun tiedot päivitetään eShopin kautta kohdasta Markkinoi osallistumistasi. Täytä tietoihisi ainakin logo ja yhteystiedot. Kirjoita lisäksi tiivis esittelyteksti yrityksestäsi ja mitä teillä on esillä messuilla.

Täytä tietosi hyvissä ajoin! Kävijät tutustuvat tarjontaan etukäteen. Kerro siis mitä teidän osastolla on, onko tarjouksia, uutuuksia, ohjelmaa… Profiilisivulle voi lisätä myös kuvia ja videoita.

Ohjeet profiilisivun muokkaamiseen löydät täältä >>

Kerro kävijöille mitä osastollanne tapahtuu

Kävijät tutustuvat etukäteen tapahtuman antiin. Tapahtuman ohjelmakalenterissa julkaistaan myös messuosastojen ohjelmat. Ohjelma voi olla mm. tuote-esittelyitä, puheenvuoroja, tutoriaaleja, musiikkiesityksiä, haasteita, kilpailuja jne.  

Ilmoita ohjelmasta eShopissa kohdassa Ohjelma

Uutuudet ja tarjoukset julkaistaan tapahtuman sivuilla

Uutuudet ja tarjoukset kiinnostavat kävijöitä erityisesti. Nämä julkaistaan tapahtuman verkkosivuilla omana sivunaan. Sivua markkinoidaan tapahtuman omissa kanavissa ja sinne ohjataan kävijöitä.

Julkaise uutuudet ja tarjoukset profiilisivujen kautta, kohdasta Tuotteet. Pääset profiilisivullesi eShopin kautta kohdasta Markkinoi osallistumistasi.

Markkinoi osallistumistasi ja kutsu yleisöä tapaamaan sinua tapahtumaan. Kerro esillä olevista uutuuksistasi omissa kanavissasi kuten verkkosivuilla, uutiskirjeissä ja somessa. Voit käyttää tapahtuman logoja, bannereita ja kuvia markkinoidaksesi tapahtumaosallistumistasi. 

Voit lähettää eLippuja tapahtumaan eShopin Kutsut -sivun kautta. Voit lähettää eLippuja rajattoman määrän – ne laskutetaan tapahtuman jälkeen käytettyjen (eli sisäänkäynneillä luettujen) lippujen mukaan, huomioiden mahdollisesti osastoon sisältyvät vapaaliput. Tarkemmat ohjeet ja hinnat eShopissa.

Huomioi myös media ja hyödynnä tapahtuman uutishuone. Näytteilleasettajien tiedotteet julkaistaan tapahtuman uutishuoneessa.

Kirjoita osallistumisestasi ja erityisesti mahdollisista uutuuksista, ohjelmasta ja paikalla olevista asiantuntijoista napakka tiedote. Julkaise tiedotteet eShopin kautta kohdassa Markkinoi osallistumistasi.

Muista kontaktoida toimittajia ja vaikuttajia myös suoraan ja kutsua heitä osastollesi. Median edustajat voivat akkreditoitua tapahtumaan. Tapahtuman uutishuoneeseen pääsee sivuston oikeasta yläkulmasta, linkki Medialle

Hyödynnä tapahtuman logot ja bannerit omissa markkinointikanavissasi!

Yhdessä olemme enemmän ja näymme laajemmin! Kerro omissa kanavissasi, että olet tavattavissa tapahtumassa, mitä teillä on esillä ja kutsu tapaamaan asiantuntijoitanne. Viesti ainakin omilla verkkosivuilla, uutiskirjeissä ja sosiaalisen median kanavissa, mutta voit hyödyntää tapahtuman valmiita materiaaleja myös muussa mainonnassa.

Käytössäsi on tapahtuman logot, valmiita bannereita sekä banneripohjia, joihin voit laittaa omat kuvasi ja tekstisi. Löydät logot ja bannerit tapahtuman mediapankista.

Valjastetaan joukkovoima ja näytään laajasti sosiaalisen median kanavissa yhteisinä sometuspäivinä.

To 10.4. Kertokaa, että olette mukana tapahtumassa. Kutsutaan kaikki mukaan.
Tässä voi käyttää esim. valmiita bannereita mediapankista.

Pe 25.4. Kerro mitä ohjelmaa ja uutuuksia osastollanne on. Kutsu yleisö tapaamaan teidän asiantuntijoitanne.
Tähän sopii hyvin banneripohja, mihin voi laittaa oman kuvan. Voit laittaa postaukseen linkin esim. omalle profiilisivulle tapahtuman sivustolla. Profiilisivulta löytyy myös teidän messutarjoukset ja uutuudet.

Ke 14.5. Toivota tervetulleeksi tapahtumaan. Ensi viikolla tavataan!
Tässä voi vinkata, että liput saa edullisemmin tapahtuman verkkosivuilta. Tai, voit järjestää halutessasi lippuarvontaa. Tai, voit vain toivottaa tervetulleeksi ja nostaa vielä esille oman osaston vetonauloja.

Verkostoidutaan myös somessa! Ota tapahtuman sivut seurantaan ja tägää tapahtuma postauksiisi. Seuraamme ja jaamme mielellämme eteenpäin postauksia, missä kerrotaan tapahtumassa mukana olevasta tarjonnasta ja ohjelmasta.

Näytteilleasettajalista julkaistaan myös virallisessa messuliitteessä, Maaseudun Tulevaisuus -lehdessä 14.5. Liite on jaossa myös paikan päällä tapahtumassa.

Haluatko ilmoittaa messuliitteessä?
Ilmoitusvaraukset 28.4. mennessä. Valmiit ilmoitusaineistot 5.5. mennessä.
Yhteystiedot:
Pirjo Haapanen, Maaseudun Tulevaisuus
pirjo.haapanen@viestimedia.fi tai 040 7430 556

Osaston rakentaminen

Älä jätä arvotavaroita esille, kun messupäivä päättyy. Huolehdi vakuutuksista ja mieti, tarvitsetko lisävarustusta, esimerkiksi vitriinejä, lukitusta tai turvavaijereita tietokoneille tai näytöille. 

Jokainen näytteilleasettaja on itse velvollinen huolehtimaan omien tavaroidensa vakuuttamisesta.

Suunnittele ja tilaa osastolle tarvittavat rakenteet ja kalusteet 

Hinnoittelumme perustuu hintajaksoihin. Mitä aikaisemmin teet tilauksia, sitä edullisemmin saat osastollasi tarvitsemasi tuotteet ja palvelut ja varmistat tuotteiden saatavuuden. Suunnittele ja tilaa osastolle tarvittavat rakenteet ja kalusteet eShopista kohdasta Tilaa tuotteita tai palveluita. Kun teet tilaukset 1.5.2025 mennessä, saat tuotteet edullisimmin. Säästä ja tilaa ennakkoon! 

14.4.2025 hinnat nousevat 20 %  

2.5.2025 hinnat nousevat 50 %  

16.5.2025 hinnat nousevat 100 %  

Lisätietoja: asiakaspalvelu@expomark.fi 

Rakentaminen (ulkoalue)
ke-to 21.-.22.5. klo 8–21
Huom! Tiistaina 20.5. isot koneet osastoille erikseen sovittavan aikataulun mukaisesti.

Rakentaminen (sisätilat)
ke-to 21.–22.5. klo 8–21
Huom! to 22.5. klo 18.00 alkaen vain somistaminen osastoilla. Siivous aloitetaan klo 18.00.

Purkaminen
la 24.5. klo 16.00–22 (purkamista ei saa aloittaa ennen messujen päättymistä)
su 25.5. klo 8–18
ma 26.5. klo 8–14

Sisäänkäynnit ilmoitetaan myöhemmin.

Proforest, puupino

Messuaika

Alueella useampi parkkipaikka, pysäköinti on maksutonta.

Perjantaina 23.5. klo 21.00–04.00 Viihdekeskus Merisärkkä järjestää messujen näytteilleasettajille ja heidän kutsumilleen vieraille iltatapahtuman. Jatkot on mukavaa sekä rentoa yhdessäoloa ja hyvä mahdollisuus käydä läpi päivän tapahtumat.

Näytteilleasettaja passilla ilmainen sisäänpääsy. Vieraille liput maksaa 15,00 €. Ennakkoon ostetun lipun hinta sisältää myös pöytävarauksen. Vieraslippuja voitte tilata: info@merisarkka.fi tai lomakkeella. Liput myynnissä myös Messuravintolan INFO-pisteessä sekä Viihdekeskus Merisärkän ovelta liput myynnissä tapahtuman aikana. Ovelta lipun hinta on 20,00 €.

Messutoimisto palvelee tapahtuman rakennus- ja aukioloaikoina näytteilleasettajia ja rakentajia mm. osastotilausten osalta.  

Messutoimiston aukioloajat:
ke 21.5. klo 8–16
to 22.5. klo 8–18
pe 23.5. klo 8–17
la 24.5. klo 8–17

Voit lähettää kulkuluvat kätevästi messutiimisi jäsenien sähköpostiin tai matkapuhelimeen eShopin kautta. Kulkuluvan saaja voi printata sen etukäteen sähköpostissa olevan linkin kautta tai vaihtoehtoisesti esittää kulkuluvan älylaitteen näytöltä sisäänkäynnillä.   

Näytteilleasettajan kulkulupa on osaston messuaikaista henkilökuntaa varten. Lupa on henkilökohtainen ja voimassa messujen rakennus-, tapahtuma- ja purkuaikoina. Kulkulupa on pidettävä esillä koko tapahtuman ajan.

Rakentajan kulkulupa on voimassa messujen rakennus- ja purkuaikoina.

Lähetä kulkulupia -työkalun löydät eShopista.  

Ravintola Merisärkkä tarjoaa teille messujen ajan seuraavia tuotteita sekä palveluja:

Lipukkeet: Voitte tilata lipukkeita ennakkoon lomakkeen kautta 23.5.2025 mennessä tai info@merisarkka.fi. Pyydettäessä postitamme lipukkeet teille etukäteen. Lippujen lähettämisestä perimme 10 € posti- ja käsittelykuluja. Lipukkeita kannattaa tilata ennakkoon vain tarvittava määrä, koska lipukkeita on mahdollisuus ostaa lisää myös rakentamis- ja messupäivinä sisäravintolan INFO-pisteestä.

Käyttämättömiä lipukkeita emme lunasta takaisin, mutta niitä voi niiden arvonsa mukaisesti käyttää maksuvälineenä myös muihin tuotteisiimme.

Hinnat sisältävät voimassa olevan arvonlisäveron.

Lipukkeita on saatavana:

  • Kahvi / Tee 3,80 €
  • Kahvi / Tee ja munkki tai pasteija 7,60 €
  • Juomalipuke olut / lonkero / siideri 8,50 €
  • Lounaslipuke 14,50 €

Lipukkeet eivät käy J&S Burger:in pisteellä.

Tästä tilauslomakkeelle >>


Osastotilaukset: Osastotilaukset pyydämme tekemään lomakkeen kautta tai sähköpostiimme info@merisarkka.fi 19.5.2025 mennessä. Osastotilaukset toimitetaan 2 kertaa päivässä, aamutoimitus klo 08.30–10.30 välisenä aikana ja päivätoimitus klo 11.30–13.30 välisenä aikana, toimitukset tehdään osastoille logistisessa järjestyksessä. Keräämme tarjoiluastiat ja välineet osastoilta perjantaina klo 17.00–18.00 ja lauantaina klo 16.00–17.00 välillä, huolehtikaa että kalusto on silloin saatavilla.

Hinnat sisältävät voimassa olevan arvonlisäveron.

  • Kahvia (sis. mukit, lusikat, sokeria ja kahvikermaa) (20,00 € / 2 litraa) (30,00 € / 3 litraa) (40,00 € / 4 litraa)
  • Teevesi ja teepussit (sis. mukit, lusikat ja sokeria) 15,00 € / 2 litraa
  • Virvoitusjuomat (0,5 l) Coca-Cola, Sprite, Fanta, Vichy 5,00 €
  • Vesipullot (0,5 l) 3,00 €
  • Sipsit minipussi 3,50 €
  • Karkit minipussi 4,50 €
  • Mokkapalat 4,50 €
  • Korvapuusti 4,00 €
  • Kinuski kakkunen (G) 5,30 €
  • Munkki 3,80 €
  • Pasteija (liha) 3,80 €
  • Täytetty sämpylä kinkku tai juusto 7,00 €
  • Broileri piiras (G) 6,50 €
  • Battery energiajuoma (0,5 l) 6,50 €
  • Sommersby Perry 4,5 % (0,33 l) 8,50 €
  • Crowmoor Dry Apple 4,7 % (0,33 l) 8,50 €
  • Lonkero 5,5 % (0,33 l) Grape/karpalo/omena 8,50 €
  • Karhu III Olut 4,6 % (0,33 l) 8,00 €
  • Corona Olut 4,5 % (0,35 l) 8,50 €
  • Brooklyn Defender IPA Olut 5,5 % (0,33 l) 8,50 €

Mikäli ette löytäneet listalta haluamaanne tuotetta tai palvelua, ottakaa meihin rohkeasti yhteyttä sähköpostiin info@merisarkka.fi sillä pyrimme toteuttamaan tarpeitanne ja toiveitanne niin hyvin kuin se vain on mahdollista.

Viinit ja väkevät alkoholit voitte tilata toiveidenne mukaisesti osastolle info@merisarkka.fi.

Tapahtuman aikana lisätilaukset sisäravintolan INFO-pisteeltä.

Tästä tilauslomakkeelle >>

Laskutus:
Pyydämme teitä laittamaan lomakkeelle tai sähköpostiin täydelliset laskutustiedot. Mikäli antamanne laskutustiedot ovat puutteelliset tai virheelliset perimme uuden laskun lähettämisestä toimistokuluina 20 €. Laskutuslisä on 7 € / lasku. Huomautukset tulee tehdä 7 vrk kuluessa.

Anniskeluoikeus: Oy Summer Fun Ltd / Merisärkällä on anniskeluoikeus koko messualueella, joten kaikkien omien alkoholijuomien tuominen tai nauttiminen messualueella on kielletty alkoholilain 85 § mukaan ja on rangaistava teko. Järjestyksenvalvojat takavarikoivat messuosastoilta löytyvät omat juomat tapahtuman ajaksi.

J&S Burger

J&S Burger:in pisteeltä kasvis- ja lihahampurilaiset.
Näytteilleasettajille hampurilaiset 10 € / kpl (norm. 12 € – 13,50€)

Merkitse toimitusosoite osastolle saapuvalle tavaralle näin: 

Näytteilleasettajan nimi
Hiekkasärkät Areena // Proforest 2025
Noste 28
85100 Kalajoki

Voit toimittaa tavaraa osastolle aikaisintaan ensimmäisestä rakennuspäivästä alkaen (21.5.2025)

Ohjeet puhujille ja esiintyjille lähetetään henkilökohtaisesti sähköpostilla ennen tapahtumaa.

Vastuullisuus on joukkovoiman ja uudistumisen rinnalla yksi Expomarkin kolmesta toimintaan pohjautuvasta arvosta. Otamme kaikessa toiminnassamme huomioon sosiaalisen ja taloudellisen vastuullisuuden samoin kuin toimintamme vaikutukset ympäristöön. Edistämme vastuullisuustyötä hyvässä yhteistyössä palvelukumppaneidemme ja tapahtumapaikkojen kanssa eri paikkakunnilla, missä toimimme.

Lue Expomarkin vastuullisuustoimista ja -vinkeistä nettisivuiltamme >>